NL  |  BE  |  EN  |  DE  |  FR  |  ES

Credit Tools Nieuwsbrief juni 2017

Credit Tools nieuwsbrief juni 2017Via onze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom Credit Tools. In de juni uitgave treft u de volgende onderwerpen aan:

  • Blog: Late betalingen voorkomen
  • Blog: Waarom professionals onmisbaar blijven
  • Dudok Wonen
  • Care4Lease
  • Events/webinars

Fijne zomervakantie.

Wilt u ook op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze Nieuwsbrief.

Webinar: Excel gebruiken voor credit management? 5 do’s & don’ts

Webinar: Excel gebruiken voor credit management? 5 do's & don'ts

Aanmelden webinar MatchMaker

Excel lijkt een eenvoudige en handige optie om credit management te structureren. Maar kijk uit dat je niet te veel vraagt van deze tool, die hier uiteindelijk niet voor gemaakt is….

Credit management adviseur Edwin Gabriels laat zien wat de do’s & don’ts van Excel zijn en wat je kan bereiken met gespecialiseerde software.

Meld je aan voor de webinar op 12 juli a.s.

 

Care4Lease: van debiteurenbeheer in Excel naar volledig geautomatiseerd credit management

Care4Lease: CreditManager - Credit ToolsCare4Lease, een dochter van Bovemij, is een jonge snelgroeiende organisatie in Nijmegen. Zij is gespecialiseerd in het financieren en faciliteren van autobedrijven bij het opzetten van een eigen autoleasemaatschappij. Care4Lease voert onder meer het administratieve en financiële proces uit namens de autobedrijven. Daarnaast verzorgt zij onder andere de contracten, expertise bij schade en onderhoud, ook stelt zij de ICT beschikbaar. Dit stelt autobedrijven in staat om op een professionele en verantwoorde manier autolease aan hun verdienmodel toe te voegen. De afgelopen jaren is de dienstverlening van Care4Lease succesvol uitgebreid met een enorme groei tot gevolg. Hierdoor was het noodzakelijk ook het credit managementproces te automatiseren.

“Tot voor kort voerden wij het debiteurenbeheer voor onze klanten handmatig uit in Excel. Vanwege onze groei en daarmee de hoeveelheid klantdata, wilden wij het debiteurenbeheer overzichtelijker en inzichtelijker inrichten. CreditManager van Credit Tools ondersteunt ons hierbij. Inmiddels hebben wij de klantdata van ruim 55 leasemaatschappijen ondergebracht in één administratie. Dat biedt ons schaalvoordeel; via workflows kunnen we een groot aantal acties automatisch afhandelen en eenvoudiger opvolgen en bovendien kunnen we nauwkeuriger rapporteren aan onze klanten en daarmee het klantcontact verder optimaliseren. Dat sluit ook naadloos aan bij onze doelstellingen op het gebied van servicegerichtheid. De resultaten zijn direct merkbaar, er is sneller contact met de klant, meer inzicht in de werkzaamheden en het programma werkt erg gebruiksvriendelijk”, zegt Boris Suvee, Hoofd Administratie bij Care4Lease.

Care4Lease heeft er voor gekozen in eerste instantie gebruik te maken van een deel van de basisfunctionaliteit binnen CreditManager. Op termijn willen zij bijvoorbeeld ook het geïntegreerde klachtenmanagement inzetten.

 

July 4th, Shoreditch London: FREE event, Future Technology Impacting Finance Professionals

Greg Williams Presents Future Technology Impacting Finance Professionals

Our merger partner OnGuard organizes a FREE event for executive level credit managers and finance professionals in Shoreditch, London on Tuesday July 4th, starting at 13.30.

Sign up now and join Greg Williams, Editor WIRED and technology trends authority,  at this exclusive free event.

Greg Williams spends his days scanning the horizon for world-changing technologies, ideas and companies. His dynamic presentation will enable you to not only understand these shifts, but get inspired to implement the changes you need to make in order to move your business and brand forward in a fast-changing landscape.

Gregg Williams, Wired

THE FUTURE OF TECHNOLOGY: Greg Williams, Editor-in-Chief WIRED

Greg possesses an in-depth knowledge of the future of technology and entrepreneurship. He transforms complex information into entertaining and accessible insights that prepare you for what’s coming next. He will take you on a trip about the internet of things, robotics and artificial intelligence, the power shift from top-down to distributed models and why old business models don’t work.

Nelie Noordenbos

THE ORDER-TO-CASH PROCESS IN 2020: Nelie Noordenbos, Manager Order2Cash

Nelie elaborates on the changes that you can expect as a credit or finance professional in the near future and what this means for your organization and your role. Technological developments like system integration and stricter requirements in terms of security and privacy are a fact. How do you avoid surprises and stay in the lead in this changing environment?

oin this exclusive free event at Runway East located at the inspiring technology district Shoreditch, London. You are invited by OnGuard and Order2Cash to attend this Academy free of charge.

Make sure you stay for drinks and bites after the inspiring presentations and meet your industry peers: credit managers, and executive level IT and Finance professionals.

Agenda

13.30 Arrivals
14.00 Welcome, Bert van der Zwan, CEO OnGuard
14.15 The future of technology, Greg Williams, WIRED
15.15 The order-to-cash process in 2020, Nelie Noordenbos
15.45 Final word
16.00 Drinks & Bites

More information

Venue
Hangar58
Runway East Shoreditch
58-64 City Rd, London EC1Y 2AL

Credit Managers’ Index mei 2017: Vervallen saldo blijft toenemen

Credit Managers' Index | Credit ToolsDe Credit Managers’ Index (CMI) is in mei met 4,1 punten gedaald ten opzichte van april. De maanduitkomst is 52,7. Aan de stijging van de CMI is hiermee een einde gekomen. De positieve factoren zoals omzet, aantal nieuwe klanten en het totaal geïncasseerde bedrag zijn enigszins genormaliseerd en nog steeds goed. De veroorzaker van dit beduidend lagere cijfer is terug te vinden in de negatieve factoren. We zien dat de wanbetalers van de afgelopen maanden ervoor zorgen dat de overdracht van vorderingen aan een incassobureau of deurwaarder flink zijn toegenomen. Het te hoge aantal facturen dat de betaaltermijn overschrijdt, eist zijn tol.

Daarnaast zijn er in mei 376 faillissementen uitgesproken (bron: www.faillissementen.com). Een stijging van 18% in vergelijking met april, daarbij moet wel worden aangetekend dat april de laagste score in 11 jaar had. Met 376 faillissementen zit mei op het gemiddelde van 2017 en dat is beduidend beter dan dat van 2016. Alles samen stevenen we ondanks de wat mindere maand mei af op een prima kwartaal. Wellicht dat het vakantiegeld zorg kan dragen voor een verbetering van het vervallen saldo, alhoewel dit in de B2B en dan met name het MKB het tegenovergestelde kan bewerkstelligen.

Over de Credit Managers’ Index

De CMI, deze maand voor de 77e keer uitgegeven in Nederland, wordt samengesteld aan de hand van tien indicatoren die door een representatieve groep credit managers maandelijks wordt ingegeven. De CMI is naast de Inkopers index (PMI) in de Verenigde Staten al sinds 2003 en in Nederland sinds januari 2011 een belangrijk indexcijfer waarmee economische trends kunnen worden waargenomen.  In dit geval vanuit credit management optiek waarbij indicatoren als omzet, nieuwe klanten, verstrekte kredietlimiet, geïncasseerd bedrag, kredietafwijzingen, vorderingen naar 3e partijen, klachten, vervallen saldo, afschrijvingen en faillissementen aan de basis staan voor het bepalen van het indexcijfer. De gecombineerde uitkomst geeft aan hoe positief of negatief de Nederlandse credit manager ten aanzien van deze factoren is. Deze maand is ook weer onderzocht hoe de CMI zich sinds 2011 verhoud tot het bruto binnenlands product (BBP). De lijn van beide cijfers is op wat uitschieters na gelijk, het CBS publiceert de cijfers van het BBP één keer achteraf per kwartaal. Doordat de CMI maandelijks uitkomt kan deze zeer goed als graadmeter worden gebruikt voor de komende CBS publicatie.

De gecombineerde Nederlandse CMI voor mei 2017 komt uit op 52,7 (een uitkomst hoger dan 50 indiceert een groeiende economie, lager dan 50 indiceert een krimpende economie), een forse daling van 4,1 punten ten opzichte van april. De gunstige factoren zijn gezamenlijk gedaald van 68,9 naar 58,3. Een normalisering van de uitermate hoge cijfers van de afgelopen maanden, de uitkomst is nog steeds prima te noemen . De ongunstige factoren zijn licht verbeterd van 48,6 naar 48,9 maar daarmee nog niet uit de gevarenzone. Nog steeds zien we het vervallen saldo dat er slecht voor staat, het is weliswaar verbeterd maar met 38,3 nog steeds het laagst scorende onderdeel van de CMI. Het gevolg is nu ook dat er meer zaken aan een 3e partij worden overgedragen dan de maand ervoor, dit cijfer daalt van 56,1 naar 43,3. Ook zien we het bedrag aan afboekingen dubieuze debiteuren toenemen en wankelt deze index. Als deze uitkomsten aanhouden dan zullen we zien dat ook daar een verslechtering zal optreden. Met de doorgaans minder goed scorende zomermaanden in aantocht zal de credit manager vinger aan de pols moeten houden in dit klimaat van verbeterende economische omstandigheden kan het laten vieren van de touwtjes verstrekkende gevolgen hebben.

Bron: Ultimoo Group

Webinar MatchMaker reconciliatie software: 28 juni 10.30 – 11.00 uur

Bespaar tijd en verhoog kwaliteit

Kan het proces rondom jouw betalingsverwerking sneller of nauwkeuriger? Hoeveel tijd kost het dagelijks om openstaande posten en ontvangen betalingen op elkaar af te stemmen? MatchMaker automatiseert het afletteren van betalingen ofwel reconciliatie voor een belangrijk deel waardoor je direct tijd en dus geld bespaard.

Door de inzet van MatchMaker bereik je al deze doelen én meer!

Met MatchMaker kun je 90% of meer van de betalingen automatisch verwerken. Dat bespaart veel tijd en leidt tot een verhoogde productiviteit van medewerkers. Tijd die zij kunnen gebruiken om aandacht te besteden aan de echte uitzonderingen.

Wat kan MatchMaker voor jou betekenen?

Ervaren credit management adviseur Martin de Heus laat je tijdens het webinar MatchMaker zien wat deze reconciliatie software voor jou kan betekenen. Hij vertelt hoe je MatchMaker kunt inzetten om de verwerking van betalingen te verbeteren. Gemakkelijker en sneller je werk doen met meer resultaat en tevreden klanten: dat wil jij toch ook?

Aanmelden webinar MatchMaker

Mocht je op woensdag 28 juni geen tijd hebben om de webinar bij te wonen, schrijf je dan toch in. Je ontvangt dan een link waarmee je de webinar kunt bekijken wanneer het jou uitkomt!

Meer info en aanmelden: Online webinar woensdag 28 juni van 10.30 – 11.00.

 

 

Dudok Wonen automatiseert incassoproces met software Credit Tools

Meer tijd en ruimte voor persoonlijk klantcontact

Dudok Wonen automatiseert incassoproces met Credit ToolsOnlangs implementeerde Dudok Wonen de credit management software van Credit Tools. Hiermee wordt het huurincassoproces verregaand geautomatiseerd waardoor er meer tijd en ruimte ontstaat voor persoonlijk klantcontact. Dat past bij de visie van Dudok Wonen op de zorg voor wonen.

Al geruime tijd werkt Dudok Wonen met het ERP-pakket Viewpoint. Tot voor kort gebruikten zij dit pakket ook voor de financiële administratie en daarmee het innen van de huur. Dudok Wonen liep echter aan tegen de beperkte mogelijkheden op het gebied van digitalisering van de werkzaamheden. Het automatisch verzenden van brieven was bijvoorbeeld slechts één keer per maand mogelijk en de opvolging verliep handmatig aan de hand van bellijsten. Ook de klantinformatie was niet direct inzichtelijk. Om dit proces sterk te automatiseren koos Dudok Wonen voor een aanvullend credit managementpakket; CreditManager van Credit Tools.

Klantsegmentatie en workflows

“De procesautomatisering leidt tot een grote efficiencyslag. Niet alleen hebben we meer zicht op huurachterstanden en toezeggingen, we weten precies wat onze DSO is en welke activiteiten er dagelijks opgepakt moeten worden. Overall levert ons dat meer mogelijkheden en tijd op om onze huurders makkelijker, sneller en persoonlijker benaderen; op een manier die bij hen past. Dat is precies waar we onze focus op willen leggen. Klantsegmentatie en workflows spelen voor ons dan ook een grote rol. Zo kunnen we jonge huurders bijvoorbeeld benaderen via sms of e-mail met de mogelijkheid direct per e-mail te betalen. Voor oudere huurders werkt contact per post of telefoon soms beter. Contact op maat dus. Dat heeft ook zeker zijn voordelen in het samen maken van afspraken en het oplossen van mogelijke betaalproblemen”, vertelt Martin Hordijk, medewerker Incasso & Woonfraude bij Dudok Wonen.

“In de toekomst verwachten we de klantsegmentatie en daarmee de workflows verder uit te breiden met bijvoorbeeld segmentatie op type woning en klant. Ook de module Automatische Incasso is voor ons een interessante ontwikkeling. Naast dat een rekening hiermee sneller wordt betaald, ook als het om kleine bedragen gaat, is het ook goedkoper om de rekening te innen. Er hoeft tenslotte geen post verstuurd te worden. We zien zeker voldoende mogelijkheden om de credit management software verder uit te nutten.” 

Over Dudok Wonen

Dudok Wonen is een private maatschappelijke onderneming in het domein van de zorg voor het wonen. Zij beheert zo’n 8800 objecten in de markt voor huurwoningen, bedrijfsruimten, erfpachtcontracten en parkeerplaatsen in het Gooi & directe omgeving. Dudok Wonen laat zich leiden door het geloof in de kracht van mensen. Zij is transparant in wat zij doet en in de verantwoording van haar gerealiseerde prestaties. Om haar sociale doelstellingen te realiseren, opereert Dudok Wonen als een lange-termijn investeerder, gericht op waardecreatie. Om mensen die zelf niet aan een woning kunnen komen te bedienen. Dat doen zij al ruim 100 jaar en wil dat nog minstens 100 jaar blijven doen als de maatschappij dat verlangt. Dudok Wonen realiseert een blijvend rendement op het in vastgoed belegde vermogen. In het werkgebied hebben mensen nog lange tijd behoefte aan de producten en diensten. Dudok Wonen kiest voor huidige en toekomstige klanten en dus ook voor instandhouding van het vermogen. Met deze keuze geeft zij een stem aan bewoners van de toekomst. Meer informatie.

 

CMI april 2017: laagste aantal faillissementen in 11 jaar

CMI (Credit Managers' Index) | Credit ToolsDe Credit Managers’ Index (CMI) is in april met 0,9 punten gestegen ten opzichte van maart. De maanduitkomst is 56,8. De CMI stijgt nu al drie maanden achtereen, met name de positieve factoren zoals omzet, aantal nieuwe klanten en het totaal geïncasseerde bedrag dragen bij aan deze positieve trend.

In april zijn er slechts 318 faillissementen uitgesproken (bron: www.faillissementen.com). Dit is het laagste aantal per maand in de afgelopen 11 jaar. Het maandgemiddelde van het aantal faillissementen over de eerste vier maanden van 2017 is ten opzichte van 2016 inmiddels met 24% gedaald!

Toch is er ook nog een factor die nauwlettend in de gaten moet worden gehouden. Het vervallen debiteurensaldo is ten opzichte van vorige maand opnieuw verslechterd. De score is met 31,3 zelfs de laagste ooit gemeten op dit onderdeel. Dit kan voor een groot deel het gevolg zijn van alsmaar toenemende omzet onder meer nieuwe klanten. De keerzijde hiervan is een toenemend vervallen debiteurensaldo. Aan de andere kant zien we echter geen toename in het bedrag aan afschrijvingen. We kunnen vooralsnog alleen concluderen dat nieuwe klanten en toegenomen omzet in eerste instantie ook een toename in het vervallen saldo laten zien. Toch verdient het de aanbeveling dit nauwlettend te volgen; een optimistische omgeving kan ook te snel versoepeling van het kredietbeleid meenemen en dat is niet altijd gunstig.

Over de Credit Managers’ Index

De CMI data is in april 2017 verzameld. Dit is de vierde publicatie van de zevende jaargang die is gebaseerd op een maandelijkse anonieme enquête onder credit managers. De gecombineerde index wordt maandelijks gepubliceerd. De enquête vraagt deelnemers om op te geven of ze verbetering, verslechtering of geen wijziging zien in verschillende gunstige en ongunstige factoren. De methodiek en factoren zijn afgestemd op de sinds 2003 beproefde methode van de NACM, de Amerikaanse uitgever van de Credit Managers’ Index. De CMI wordt uitgegeven door Ultimoo group en Kwestplus en wordt ondersteund door een aantal toonaangevende bedrijven en instellingen in de sector zoals; Credit Tools, Creditexpo, Creditsafe, Dun & Bradstreet, Experian, Krediet bewaking bouw, OnGuard, Ultimoo Incasso, VVCM en NCMN. De CMI heeft in november 2011 de credit management innovation award 2011 gewonnen! Vanaf november 2012 wordt in samenwerking met www.faillissementen.com ook gerapporteerd over de faillissementen en surseances

Bron: Ultimo Group

OnGuard / Credit Tools Academy: 1 juni i.s.m. Order2Cash

Kennissessie OnGuard, Credit Tools en Order2Cash op 1 juni 2017Regelmatig organiseert onze fusiepartner de OnGuard Academy. Bijeenkomsten met als doel het creëren van een plek waarin ruimte is om kennis te delen, inspiratie op te doen, te netwerken en om credit management skills te verbeteren. De ene keer in de vorm van een kennissessie of workshop op locatie, de andere keer in de vorm van een webinar.

Nu Credit Tools en OnGuard samen verder zijn gegaan, nodigen wij onze relaties ook graag uit om kosteloos deel te nemen aan deze bijeenkomsten. Dit keer voor de kennissessie die in samenwerking met Order2Cash wordt georganiseerd op donderdag 1 juni a.s. in IJsselstein.

Het thema is ‘Moeten credit managers de hele order-to-cash keten claimen?’

Dimitry Borgstijn van Order2Cash vertelt waarom jouw order-to-cash proces vandaag nog moet veranderen.

  • Overtuig jouw organisatie van het belang van credit management
  • Credit management en order-to-cash: de verschillen en overeenkomsten
  • De meerwaarde van een geïntegreerd order-to-cash proces
  • Automatiseren van het order-to-cash proces: do’s & don’ts

Hoe ziet jouw order-to-cashproces er over vijf jaar uit? Leer meer over hoe credit management invloed, controle en impact kan hebben op alle aspecten van het order-to-cash proces. Zo kun jij de juiste beslissingen nemen en risico’s in de toekomst voor zijn.

Ontmoet vakgenoten en doe inspiratie op over de veranderende rol van credit management en de gehele order-to-cash keten.

Lees meer en schrijf je in!

Introductie Automatische Incasso Module binnen CreditManager

Eén generieke oplossing voor debiteurenbewaking, automatische incasso en bankverwerking

Credit Tools Automatische Incasso ModuleVele organisaties hebben hun automatische incasso ondergebracht in meerdere applicaties. Er is daardoor niet altijd een compleet overzicht over de hele debiteurenportefeuille heen. Bovendien moeten wijzigingen in debiteuren en (internationale) veranderingen in SEPA in elke applicatie afzonderlijk doorgevoerd worden. Omslachtig? Bij Credit Tools vinden wij van wel. Daarom hebben wij een innovatieve module ontwikkeld die een generieke oplossing neerzet voor automatische incasso: Automatische Incasso Module. Eenvoud in gebruik, onderhoud en beheer speelden bij de ontwikkeling een grote rol.

Volwaardige debiteuren sub-administratie

Wij introduceren de Automatische Incasso Module in CreditManager 3.6, de nieuwste versie. Wanneer gebruikers de module inzetten als schil over de verschillende applicaties heen, dan automatiseert de oplossing zowel het incasso- als het excassoproces en ondersteunt deze het stornoproces. In dat geval kan CreditManager zelfs als volwaardige debiteuren sub-administratie functioneren. De softwareoplossing werkt dan transactioneel. Hierdoor vormt CreditManager één generieke oplossing voor debiteurenbewaking, automatische incasso en bankverwerking. Eenvoud in gebruik dus.

SEPA proof

Zoals gezegd, speelden ook beheer en onderhoud een rol in de ontwikkeling. Zo is de Automatische Incasso Module volledig SEPA proof. Zijn er (internationale) wijzigingen in de SEPA-regeling, dan zorgen wij ervoor dat deze centraal binnen CreditManager doorgevoerd worden. Het is daarmee niet meer nodig dit zelf in meerdere applicaties te doen. Gebruikers zijn er van verzekerd dat de oplossing voortdurend up-to-date is en blijvend aansluit op wet- en regelgeving rondom SEPA. Dat voorkomt fouten en bespaart tijd.

Daarnaast hebben we in de module verwerkt dat het incasso- en excassoformaat generiek zijn, respectievelijk PAIN008 en PAIN001. Voor elke gewenste bank effectief in te richten dus. De software maakt gebruik van bestaande mandaten. Omdat het hier gaat om afspraken die gebruikers met hun klanten maken, blijft de gebruiker zelf verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van deze mandaten.

Integratie MatchMaker

Wanneer ook MatchMaker integraal deel uitmaakt van CreditManager, bereiken gebruikers een optimale functionaliteit. MatchMaker zorgt immers voor het automatisch afletteren en verwerken van betalingen met openstaande posten. Een achterstand is dan ook direct zichtbaar en op te volgen. Zo houden gebruikers hun cashflow gezond. Een waardevolle aanvulling in geval van hoge volumes facturen en debiteuren; zeker bij organisaties in de B2C-markt.

Met de inzet van de Automatische Incasso Module binnen CreditManager, gekoppeld aan Matchmaker, hebben gebruikers één complete generieke oplossing voor debiteurenbewaking, automatische incasso en automatische bankverwerking in handen. Overzicht in de volledige debiteurenportefeuille en een eenvoudiger beheer maakt dat er meer tijd is om de focussen op de kerncompetenties. Kortom, in alle opzichten een effectiever credit management.

Meer informatie

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw organisatie, neem dan contact met ons op via info@credittools.nl of bel +31 418 576 030.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten